کوسه باش؛ ولی مثل دلفین فکر و رفتار کن!

کوسه ها و دلفین ها هرکدام به نوعی از شگفتی های دنیای اقیانوسها محسوب می شوند. این دو موجود شگفت انگیر در حالیکه تفاوت های بزرگی باهم دارند، دارای شباهت های قابل توجهی هم هستند. با دیدگاهی کاربردی، بازاری و تجاری و شاید گاهی عامیانه، نگاهی به مخلوقات شگفت انگیز خواهیم داشت.

برخی ویژگی های کوسه

  • شکارچی بسیار سریع و حرفه ای
  • بسیار مقاوم در عدم ابتلای به سرطان
  • دارای پوستی با ویژگی های منحصر به فرد بین آبزیان
  • به دلیل اینکه فاقد سیستم ماهیچه ای برای تامین جریان آب در آب شش های خود است، مجبور است تا همواره در حال حرکت باشد تا جریان آبی که به تبع حرکت او ایجاد می گردد، به بافت آب ششی او نفوذ کرده و تنفسش را امکانپذیر نماید. حتی در خواب هم باید حرکت کند یا اینکه خود را در مسیر جریان های آب زیر سطحی قرار دهد.
  • سیستم عصبی و حسی بسیار پیشرفته ای دارد که سیگنال های الکتریکی حرکت عضلانی هر موجودی را در آب درک کرده و می تواند محل تولید سیگنال را شناسایی کند! در این خصوص نیازی به حس قدرت بینایی ندارد.
  • بارز ترین صفت ظاهری کوسه های شکارچی، دندانهای بسیار پرتعداد و بسیار برنده آنهاست!

برخی ویژگی های دلفین

  • از جانداران پستاندار دریایی محسوب می گردد.
  • هنگام خوابیدن، نیمی از مغزش خواب و نیمی دیگر بیدار است. پس از مدتی این وضعیت می تواند تغییر کند، نیمه خواب بیدار شود و نیمه بیدار بخوابد.
  • دلفین ها به صورت گله ای زنگی می کنند.
  • در هنگام مواجه شدن با خطر می توانند به صورت انفرادی یا به صورت هماهنگ و گروهی حمله کنند و وارد جنگ شوند.
  • بین پستانداران نسبت وزن مغز به کل بدن فقط برای دلفین ها از نسبت مغز به بدن انسان ها بیشتر است!

نبرد بین کوسه و دلفین

در برخی منابع اینطور ذکر شده که با وجود اینکه سرعت حرکت و جثه کوسه و دلفین تقریبا برابر است و دلفین ها فاقد دندانهای کوسه های شکارچی هستند، ولی دلفین ها با حوصله تمام، خود را از گزند دندانهای کوسه دور نگه می دارند و در زمان کاملا مناسب به سمت کوسه حمله ور شده، با پوزه خود ضربه ای سریع و بسیار سنگین به اندامهای بی دفاع کوسه مانند دریچه های آب شش او وارد می آورند. این نوع ضربه بسیار کارا و کشنده است!

آخر داستان!

کوسه باش، یعنی مانند کوسه برای کسب ثروت و پیشرفت کسب و کارت عطش سیری ناپذیر داشته باش! هیچ گاه از حرکت کردن دست بر ندار! در دنیای کسب و کار سکون مترادف خفه شدن و مرگ است. با هرآنچه در اختیار توست، (البته مشروط بر رعایت عدالت و انصاف) از کسب و کارت دفاع و پاسداری کن!

مثل دلفین فکر کن، یعنی هوشیار باش، انرژی ات را در درگیری ها و رقابت های فرساینده خرج نکن! ضعف های رقیبانت را بشناس و در زمان مقتضی با صرف کمترین هزینه و برای بهره برداری حداکثری از شرایط موجود اقدام کن! قدردان تیم و حرکت های مبتنی بر زندگی اجتماعی باش، ولی در مواقع ضروری به صورت فردی اقدام کن!

یادت باشد، انسانهای موفق «تک وجهی» نیستند! روحیات و عادت هایی دارند که ملغمه ای از بهترین حالات روحی و عادتهای رفتاری تعداد زیادی از سایر انسانهای موفق است!

به سادگی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 10 =